COPYRIGHT

Jag blir så ARG på folk som inte kan respektera upphovrättlagen! Det är så irreterande när man hittar sina bilder på någon annas bilddagbok, facebook eller blogg. Det känns som om det är tävlingsbilder som är det största problemet tycker jag och jag vet att det är många andra fotografer som råkar ut för bildstölder. Folk hittar bilder på sig och sin häst från någon tävling och tycker att bara för att det är en bild på dem så har de all rätt att ta den. Men så är det inte.

Det är fotografen som äger rättigheterna till bilden och därmed måste man ha tillstånd från honom/henne att publicera den. Det gäller alla bilder, det behöver inte stå copyright på bilden.

Jag har själv varit med om att någon har tagit bilder från mig. Det är så respektlöst! Det kvittar om det är din kompis eller någon du inte har en aning om vem är som tagit bilden, så länge du inte har tillstånd från fotografen, så får du inte ta bilden. That's it..

Kan tillägga att brott mot upphovsrättslagen kan leda till böter och/eller fängelse i max 2 år. Bland annat här och här kan du läsa mer om copyright.





Kommentarer
Postat av: Lova

håller med dig fullt ut!

2010-08-20 @ 15:12:52
URL: http://lowah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken fin bild på Little Big Man :) Äre Annie Schön som rider? :)

2010-10-09 @ 14:36:33
Postat av: Ida - FOTOBLOGG

Sv till anonym: Tack så mkt! Ja, det är Annie som rider :)

2010-10-09 @ 14:42:24
URL: http://idasfotografier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0